امروز:
شنبه, 15 ارديبهشت 1403
دسته: مشروح اخبار
چهارشنبه, 11 مرداد 1402 00:43
   
    ایمیل
کد خبـر : 23

نشست خبری رییس نیروگاه اتمی بوشهر

به گزارش عالی شهروند، امروز صبح نشست خبری رئیس نیروگاه اتمی بوشهر با حضور خبرنگاران و جمعی از رسانه های تصویری در مرکز اطلاع‌رسانی نیروگاه برگزار شد که رئیس نیروگاه و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری با اقتدار به تشریح مجموعه خدمات تمامی تلاشگران و مهندسان از بدو تاسیس تا کنون پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای، نیروگاه اتمی بوشهر را یکی از پازل‌های خودکفایی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌برداران تماماً بومی عنوان نمود.

رضا بنازاده رئیس نیروگاه اتمی بوشهر ضمن خوش‌آمدگویی به خبرنگاران، با توضیحاتی پیرامون صنعت هسته‌ای، نیروگاه اتمی بوشهر به بخشی از سوالاتی که در بستر جامعه است، پاسخ داد و سخنرانی در این مورد ایراد نمود. وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: نیروگاه اتمی بوشهر یکی از نیروگاه‌های کشور و اولین نیروگاه هسته ای ایران و غرب آسیاست که از نوع راکتور آب سبک مدل vver با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات است و یکی از نخستین نیروگاه هسته‌ای غیر نظامی تولید انرژی در غرب آسیا است و با مدل نیروگاه اتمی چرنوبیل بسیار تفاوت دارد.

بنازاده در رابطه با شروع به کار و تولید برق چنین پاسخ داد: این نیروگاه از ۱۲ شهریورماه سال ۱۳۹۰ به شبکه سراسری برق سراسری متصل شده است. رئیس نیروگاه اتمی بوشهر از تاریخچه کار نیروگاه اتمی بوشهر گفت که از سال ۱۳۵۴ توسط شرکت آلمانی زیر مجموعه زیمنس شروع به فعالیت کرد که همزمان با جنگ بعثی‌ها علیه ایران متوقف شد و پس از جنگ حق علیه باطل پیمانکار روس اتم بررسی نیروگاه را شروع کرد.

بنازاده افزود: اولین اتصال ژنراتور به شبکه برق در سال ۱۳۹۰ بود و در سال ۱۳۹۱ به صدرصد قدرت ۱۰۰۰ مگاوات رسیدیم و سال ۱۳۹۲ نیروگاه اتمی بوشهر کامل به کارفرمای ایرانی تحویل داده شد. بنازاده در خصوص انرژی حاصل از هر قرص سوخت هسته‌ای و مقایسه آن در مقیاس کم را با سایر انرژی‌ها بیان داشت: هر دانه قرص سوخت هسته‌ای ۵ گرم وزن دارد که معادل ۶۴۰ کیلوگرم چوب، ۳۵۰ کیلوگرم نفت، ۳۶۰ مترمکعب گاز و ۴۰۰ کیلوگرم زغال‌سنگ انرژی دارد. 

بنازاده در ادامه اذعان داشت: جهت مبارزه با گازهای گلخانه‌ای و فسیلی و جایگزین کردن و آینده‌نگری برای نسل بعد به انرژی پاک و پایدار که توسط انرژی هسته‌ای به دست می‌آید نیازمندیم که با این اقدام با صرفه‌جویی ۹۰ میلیون بشکه نفت از انتشار ۵۰ تن گازهای آلاینده به اتمسفر جلوگیری می‌شود. وی در مورد جذب پرسنل نیروگاه اعلام کرد: این مجموعه بهره‌برداری علاوه بر جذب نیروهای بومی نخبه از بهترین نخبگان کشور در این مرکز بهره می‌برد که مهم‌ترین اولویت ما علاوه بر تولید انرژی الکتریکی، ایمنی و اقتصادی بودن آن است که معیار و اصول کار ماست.

رئیس نیروگاه در خصوص مسئولیت های اجتماعی این نیروگاه چنین پاسخ داد: این نیروگاه تمرکز خود را به دانش و تولید ایمن برق گذاشته و البته از مسئولیت‌های اجتماعی نیز غافل نشده است. بنازاده در همین مورد خاطرنشان کرد: نیروگاه اتمی بیشتر تمایل دارد در کنار ارگان‌ها از جمله اداره ورزش و جوانان، شهرداری، مراکز فرهنگی، علمی و پژوهشی باشد تا این‌که که خود مدیریت امور را در دست گیرد. رئیس نیروگاه در ادامه بیان کرد: سعی بر آن داریم دایره خدمات اجتماعی خود را در قبال مردم توسعه دهیم و همچنین علاوه بر خدمات رفاهی به پرسنل خود در زمینه درمان و آموزش به دو روستای همجوار هلیله و بندرگاه نیز توجه ویژه داریم که تا این لحظه و شرایط موجود از خدمات درمانی و آتش‌نشانی و... بهره می‌برند.

رضا بنازاده به دو بانده کردن حد فاصل میدان برج تا نیروگاه اتمی اشاره کرد که در جاده قدیم خانواده های بسیاری به علت ناامن بودن جاده ای، داغدار شده اند و همچنین آسفالت معابر هلیله و بندرگاه را از مجموعه خدمات این نیروگاه دانستند. بنازاده از یک مرکز آموزشی شهدای هسته ای در نیروگاه و مرکز درمانی هسته ای در جوار بیمارستان شهدای خلیج فارس به عنوان اقداماتی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی نام برد و افزود: مرکز آموزشی با هیات مدیره اداره می‌شود و علاوه بر جذب دانش آموزان کارکنان نیروگاه، شهروندان نیز از این مرکز استفاده می‌کنند که تمهیداتی در خصوصی تحصیل افراد بی بضاعت نیز اندیشیده شده است.

بنازاده در خصوص عملیات اجرایی آب‌شیرین‌کن در استان خبر داد و گفت: اجرای آب‌‌شیرین‌‌کن ۷۰ هزار مترمکعبی از جمله تعهدات سازمان انرژی اتمی است که در دور نخست سفر هیات دولت با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی عملیات اجرایی آن در این استان آغاز شد که با توجه به نیاز و ضرورت به توسعه آن افزوده خواهد شد.

بنازاده علاوه بر فعالیت بهره‌برداری از فاز یک راکتور هسته‌ای و تولید انرژی هزار مگاواتی، از آغاز پروژه‌های ساخت دو راکتور دیگر در مجاورت همین نیروگاه خبر داد و اظهار داشت: بهره‌برداری انرژی ۱۰۵۷ مگاوات به ازای هر واحد در دستور کار قرار دارد که جمعاً در سه مجموعه به ۳۱۰۰ مگاوات برق می‌رسد.

بنازاده از مجموعه مانورهای هسته‌ای در استان خبر داد که این مانورها با مجموعه هلال‌احمر و علوم پزشکی برگزار شده است و به طور مستمر آموزش‌های لازم و مانور در حال انجام است.

در حاشیه این برنامه، جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر با اصحاب رسانه برگزار گردید که رئیس نیروگاه اتمی بوشهر با کمال خونسردی و تواضع به سوالات پاسخ دادند. در انتهای این نشست، بازدید خبرنگاران از نقاط مختلف نیروگاه اتمی به ویژه سیمیلاتور یا شبیه‌ساز اتاق کنترل برگزار شد. 

آنچه در مرکز کنترل اتاق فرمان یا سیمیلاتور گذشت.

استادتمام اتاق کنترل در بخشی از سخنان خود بیان داشت: پیش از این نیروهای جذب شده نیروگاه اتمی جهت آموزش به روسیه فرستاده می‌شدند و اکنون باعث افتخار است که این مهم توسط اساتید و نخبگان ایرانی در مرکز آموزش نیروگاه اتمی بوشهر انجام می‌شود.

وی ضمن تشریح اصول کار با ضوابط و استانداردهای آموزشی، توضیحاتی در مورد دوره‌های سختگیرانه و فشرده آموزشی در نیروگاه ارائه داد. 

تست آزمایشی بحران در سه خروجی آب خنک کننده رآکتور از دیگر موارد بود که در حضور خبرنگاران در سیمیلاتور اجرا شد.

در انتها استادتمام شبیه‌ساز اتاق کنترل نیروگاه نسبت به فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر در کلام و با حسی مقتدرانه اطمینان داد.

ایران قوی، پازل های قدرت کشورمان ایران اسلامی یکی پس از دیگری چیده خواهد شد

پایان/

 

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share

مجوز

 

تبلیغات